KEHA-keskus perustettiin vuonna 2015 osana Iskukykyinen ELY-keskus -hankekokonaisuutta. KEHA-keskus oli pitkään sisäinen toimija osana ELY-keskusten ja TE-toimistojen virastokokonaisuutta. KEHA-keskuksen tehtävät ovat laajentuneet huomattavasti vuosien varrella, ja viime vuosina olemmekin tulleet uusien tehtäviemme myötä näkyväksi myös ulospäin uusille kumppaneille, sidosryhmille ja asiakkaille.
Miksi KEHA-keskus perustettiin?
KEHA-keskuksen perustamisen tavoitteena oli parantaa ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintopalveluiden laatua, saatavuutta ja tehokkuutta.
Perustamisen tavoitteet
Yhdenmukaistaa palvelut: koota hajanaiset kehittämis- ja hallintopalvelut yhdeksi keskitetysti johdetuksi yksiköksi.
Varmistaa laatu ja saatavuus: taata ELY-keskusten ja TE-toimistojen tarvitsemien palveluiden jatkuvuus ja tasalaatuisuus.
Tehostaa toimintaa: vähentää päällekkäisyyksiä ja keventää johtamisrakenteita.
Luoda yhtenäinen toimintamalli: rakentaa selkeä ja toimiva malli hallinnollisten ja kehittämistehtävien hoitamiseen.
Tukea johtamista.
KEHA-keskus tänään: tietoa, palvelua ja vaikuttavuutta
Asiantuntijamme työskentelevät valtakunnallisissa tehtävissä eri puolilla Suomea. Tuotamme vaikuttavia ratkaisuja, jotka tukevat kumppaneitamme, sidosryhmiämme ja asiakkaitamme arjessa ja muutoksessa. Palvelemmekin laajasti eri toimijoita yhteiskunnan eri tasoilla. Asiakkaitamme ovat muun muassa 15 ELY-keskusta, työllisyysalueet ja kunnat, keskeiset ministeriöt (TEM, VM, MMM, YM, STM), keskusvirastot, yritykset ja yksityishenkilöt.
Teemme lakisääteisiä tehtäviä ja tuotamme yhteiskunnallisesti merkittävää tietoa sekä tuemme sen hyödyntämistä päätöksenteossa. Olemme aktiivinen asiantuntijatoimija ja osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Kuulumme Suomen suurimpiin julkisen sektorin digitoimijoihin. Kehitämme ja tuotamme asiakkaidemme käyttöön digitaalisia palveluja. Vastaamme työvoimapalveluiden valtakunnallisista tietojärjestelmäpalveluista, kuten Työmarkkinatorista.
Tuemme työllisyyttä ja kotoutumista, seuraamme ja arvoimme niiden tuloksellisuutta sekä tuotamme ja jalostamme tietoa hyödynnettäväksi johtamisessa, ohjauksessa ja päätöksen teossa.
Kehitämme asiakkuuksia ja toimintamalleja, sekä teemme tiivistä yhteistyötä kumppaneidemme ja sidosryhmiemme kanssa. Palvelumme ovat joustavia ja kehittyvät yhdessä heidän kanssaan.
Hyödynnämme moderneja teknologioita ja alustoja. Hoidamme maksatuksia, ja tarjoamme neuvontapalveluita muun muassa työttömyysturvaan, yrityksen perustamiseen ja kehittämiseen, sekä sähköiseen asiointiin liittyen.
Hoidamme edelleen alkuvuosiltamme tuttuja henkilöstö- ja taloushallinnon tehtäviä, sekä asianhallintaan, toimitiloihin ja hankintoihin liittyviä tehtäviä, joita tuotamme oman virastomme lisäksi myös ELY-keskuksille ja tuleville elinvoimakeskuksille.
KEHA-keskus – perustamisesta nykypäivään
2009 Laki elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksista (897/2009) astuu voimaan. ELY-keskusten ja TE-toimistojen tukipalveluiden keskittämistä valmistellaan. 2010 KEHA-keskuksen toiminta käynnistyy osana aluehallinnon uudistusta. Aluksi painopiste on ICT-palveluissa ja henkilöstöhallinnossa. 2015 KEHA-keskus (ELY-keskusten ja TE-toimistojen kehittämis- ja hallintokeskus) virallistetaan valtion virastoksi, jonka strategista kehittämistä ohjaa työ- ja elinkeinoministeriö. 2016–2019 Toiminta vakiintuu ja tehtävät lisääntyvät. Kehitetään uusia digitaalisia palveluja ja maksatusprosesseja. 2020 KEHA 2.0 -arviointi julkaistaan: viraston roolia ja palveluja arvioidaan laajasti. Todetaan, että KEHA-keskus on lunastanut paikkansa valtakunnallisena tukiorganisaationa, mutta rooli vaatii selkeyttämistä. 2023 Tehtävävalikoima laajenee edelleen kattaen nyt muun muassa työvoimapalveluiden digitalisaation ja kotoutumisen tuen sekä maksatuspalveluita. 2025 KEHA-keskuksen nimi muuttui vuoden alusta ELY-keskusten kehittämis- ja hallintokeskukseksi, kun TE-toimistot lakkasivat ja työvoimapalvelut siirtyivät valtiolta kuntiin ja niiden muodostamille työllisyysalueille. Myös muita uusia tehtäviä siirtyi aiemmilta organisaatioilta KEHA-keskukseen, kuten työvoimapoliittiset lausunnot, palkkaturva, arviointi ja tiedolla johtaminen sekä työllisyyskatsaukset. 2026 Aluehallintouudistuksen myötä KEHA-keskuksen uusi virallinen nimi on 1.1.2026 alkaen Työllisyys-, kehittämis- ja hallintokeskus lyhenteen säilyessä ennallaan.