Kunskapsbaserad ledning

NTM-Centralerna

Kunskapsbaserad ledning i NTM-centralerna

För att kunna ta i bruk kostnadseffektiva metoder och bästa praxis krävs aktuell och tillräckligt exakt information om serviceproduktion, kund- och personalnöjdhet samt kostnader.

Det behövs alltid utvecklingsarbete för att förbättra kunskapsunderlaget, men redan nu kan man utnyttja befintlig information effektivare i ämbetsverkens ledning. Detta förutsätter en ny typ av prestationsförmåga och samarbete mellan de ministerier som styr informationen och mellan de byråer som ansvarar för insamling och produktion av information, såsom UF-centret och NTM-centralerna.

Åtgärder som syftar till att uppnå målen följs upp på ett hållbart sätt ur kundernas och ämbetsverkens synvinkel och med beaktande av människor med hjälp av effektdata. Genom att offentliggöra god praxis och enhetskostnader i realtid kan vi främja spridningen av effektiva metoder mellan ämbetsverken.

Effektdata med NTM-centralernas Management Desktop -lösningen​

År 2021 inleddes arbetet med att förbättra kunskapsunderlaget, förädla informationen och utnyttja den som stöd för beslutsfattandet.  Utvecklingsarbetet sker genom pilotförsök och nya försök som syftar till att förbättra kunskapsunderlaget. Kärnan i utvecklingsarbetet är vår produkt informationsplattformen Mylly.

Färdiga ibruktaganden är till exempel NTM-centralernas lönebudgetlösning, som kan användas för att planera användningen av personalresurser, eller analyslösningar för bokslut, vilka utnyttjas vid upprättandet av bokslut och resursplanering för det kommande året.