Digitala tjänster och informationstjänster

Digitalisk ingång SDG

En digitalisk gemensam ingång förenar medlemsländerna

Gränsöverskridande ärendehantering är en förutsättning för en fungerande inre marknad. När medborgare eller företag inte behöver använda tid för att uträtta ärenden hos myndigheter i inflyttningslandet utan kan sköta ärenden från ursprungslandet, sparar man resurser och tröskeln för att överskrida gränser sjunker.

I slutet av 2018 trädde Europaparlamentets och rådets förordning om en gemensam digital ingång (Single Digital Gateway, SDG) i kraft.

Målet med den digitala ingången är bland annat att

  • göra det lättare att hitta nationell information och EU-information om myndighetsförfaranden, såsom ansökan till högskola, samt om reglerna för den inre marknaden via Your Europe-portalen
  • tillhandahålla gränsöverskridande rådgivnings- och problemlösningstjänster
  • möjliggöra elektronisk kommunikation i olika myndighetsförfaranden över gränserna
  • möjliggöra förmedling av bevis, såsom examensbetyg, från ett medlemsland till ett annat i olika myndighetsförfaranden med hjälp av systemet för engångsprincipen (Once Only Technical System, OOTS).

När medborgare och företag bättre hittar information och stöd för sin situation och kan uträtta ärenden med inflyttningslandets myndighet redan från ursprungslandet, rör sig studerande, arbetstagare, deras familjemedlemmar, företag och kapital effektivt mellan medlemsländerna.

Ansvaret för att verkställa SDG-förordningen fördelas brett inom statsförvaltningen i Finland och berör ett stort antal olika myndigheter. Som nationell koordinator fungerar UF-centrets team för den digitala inre marknaden.

Läs mer:

Kontakta UF-centrets team för den digitala inre marknaden.