Koto-digi- projektet

Ibruktagandet av Koto-digi

Ibruktagandet av Koto-digi-projektet

Kundinformationssystemet för integration används i kommunernas integrationstjänster. De primära användarna av systemet är anställda vid kommunala integrationstjänster. Systemet används på nätet med ansökta personliga behörigheter. I enlighet med den nya integrationslagen ska också välfärdsområdena använda informationen i systemet för att utföra uppgifter enligt integrationslagen.

Information från systemet kan användas för att utveckla kommunernas, välfärdsområdenas och NTM-centralernas tjänster för integratörer.

Kundinformationssystemet för integration kan införas i kommuner från och med den 1 januari 2025. Skyldigheten att använda systemet träder i kraft från och med den 1 januari 2027. UF-centret och arbets- och näringsministeriet informerar mer ingående om produkten för kundinformationssystemet och dess genomförande från och med hösten 2023.

Hur borde kommunen förutse implementeringen av Kundinformationssystemet för integration?

Kommunernas integrationstjänster använder för närvarande en mängd olika Kundinformationssystemet för integration för integration är avsett att ersätta befintliga system för kommuner med en gemensam, rikstäckande informationssystemlösning.

UF-centret ansvarar för utveckling och underhåll av systemet. Användningen av Kundinformationssystemet för integration kommer att vara gratis för kommunerna.

Det är nyttigt att förutse kostnaderna för att föra över data från Kundinformationssystemet för integration som nu används till Koto-digi-systemet. Det kan till exempel handla om att överföra data från databasen till önskat format och granska kompatibiliteten mellan datafälten. Staten ansvarar delvis för kostnaderna för att föra in data i Kundinformationssystemet för integration i samband med införandet av uppgifterna.

Utbildning i användningen av Kundinformationssystemet för integration kommer att anordnas för kommunerna från och med senhösten 2024 och framåt. Medarbetare i kommuner, välfärdsområden och NTM-centraler är välkomna till utbildnings- och testmiljön. Kommunerna kommer att underrättas separat om ansökan om nyttjanderätt till utbildningsmiljön i september 2024. Utbildnings- och testmiljön kommer att utökas i takt med att de nya funktionaliteterna i systemet är klara.

Behörigheter till Kundinformationssystemet för integration från och med den 1 januari 2025 kommer att innehas av anställda vid kommunala integrationstjänster. Medarbetare i välfärdsområdet kan se informationen i Kundinformationssystemet för integration i den utsträckning det är nödvändigt, till exempel för att ingå en tvärvetenskaplig integrationsplan. Rapporterings och uppföljningsinformation produceras för kommuner, välfärdsområden, NTM-centraler, UF-centret och andra offentliga förvaltningar för att stödja kunskapsbaserad ledning.