Uutiset

Uutiset

Uutinen

Viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti vuoden 2026 alusta

09.10.2025

Ensi vuoden alusta viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Sähköinen viestintä tapahtuu Suomi.fi-viestien kautta.

Kun täysi-ikäinen henkilö tunnistautuu viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun, hän saa automaattisesti käyttöön Suomi.fi-viestit – ellei palvelu ole jo käytössä. Vuodenvaihteen jälkeen erillistä suostumusta ei tarvita.

Paperiposti säilyy vaihtoehtona niille, jotka eivät voi käyttää digipalveluita

Jos et halua saada viranomaispostia digitaalisesti, vaikka käytät viranomaisten sähköisiä asiointipalveluita, voit ilmoittaa siitä, kun kirjaudut jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. ​​​​Ilmoituksen tekemisen jälkeen viranomaispostisi lähetetään sinulle paperipostina.
Jos jatkat sähköisten asiointipalveluiden käyttämistä paperipostin valitsemisen jälkeen, alat saada viranomaispostin jälleen digitaalisesti kuuden kuukauden kuluttua ilmoituksen tekemisestä.
Jos et käytä minkään viranomaisen sähköisiä asiointipalveluita, saat viranomaispostin jatkossakin paperipostina. Voit halutessasi ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön myöhemmin.

Viranomaisposti myös yksityisiin digipostipalveluihin – tavoitteena vuonna 2026

Alkuvuodesta 2026 viestit saapuvat kuitenkin vain Suomi.fi-viesteihin. Mahdollisuus valita yksityinen digipostipalvelu tulee käyttöön myöhemmin, kun tarvittava lainsäädäntö ja tekniset ratkaisut ovat valmiit.

Aiheesta muualla
Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuden toimeenpanohanke, Digi ensin -hanke, 2024–2027 (dvv.fi)