Nyheter

Nyheter

Nyheter

Myndighetspost levereras i första hand digitalt från början av 2026

09.10.2025

Från början av nästa år levereras myndighetspost i första hand digitalt till alla som använder elektroniska tjänster. Den digitala kommunikationen sker via Suomi.fi-meddelanden.

När en myndig person identifierar sig i en myndighets elektroniska tjänst, får hen automatiskt tillgång till Suomi.fi-meddelanden – om tjänsten inte redan är i bruk. Efter årsskiftet krävs inget separat samtycke.

Papperspost finns kvar för dem som inte kan använda digitala tjänster

Om du inte vill ta emot myndighetspost digitalt, trots att du använder myndigheternas elektroniska tjänster, kan du meddela detta när du loggar in i en myndighets e-tjänst. Efter att du har gjort en sådan anmälan skickas din myndighetspost som papperspost.
Om du fortsätter att använda e-tjänster efter att ha valt papperspost, börjar du åter få myndighetspost digitalt sex månader efter att du gjort anmälan.
Om du inte använder någon myndighets elektroniska tjänst, får du även i fortsättningen myndighetspost som papperspost. Du kan vid behov ta i bruk Suomi.fi-meddelanden senare.

Myndighetspost även till privata digitala posttjänster – målet under 2026

I början av 2026 levereras myndighetsmeddelanden endast till Suomi.fi-meddelanden.
Möjligheten att välja en privat digital posttjänst kommer senare, när den nödvändiga lagstiftningen är klar och de tekniska förutsättningarna uppfylls.

Mer information
Projektet för genomförande av prioritering av digital myndighetskommunikation, Prioritera Digitalt-projektet, 2024–2027 (dvv.fi)

 

 

 

Ensi vuoden alusta viranomaisposti toimitetaan ensisijaisesti digitaalisesti kaikille, jotka asioivat sähköisesti. Sähköinen viestintä tapahtuu Suomi.fi-viestien kautta.

Kun täysi-ikäinen henkilö tunnistautuu viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun, hän saa automaattisesti käyttöön Suomi.fi-viestit – ellei palvelu ole jo käytössä. Vuodenvaihteen jälkeen erillistä suostumusta ei tarvita.

Paperiposti säilyy vaihtoehtona niille, jotka eivät voi käyttää digipalveluita

Jos et halua saada viranomaispostia digitaalisesti, vaikka käytät viranomaisten sähköisiä asiointipalveluita, voit ilmoittaa siitä, kun kirjaudut jonkin viranomaisen sähköiseen asiointipalveluun. ​​​​Ilmoituksen tekemisen jälkeen viranomaispostisi lähetetään sinulle paperipostina.
Jos jatkat sähköisten asiointipalveluiden käyttämistä paperipostin valitsemisen jälkeen, alat saada viranomaispostin jälleen digitaalisesti kuuden kuukauden kuluttua ilmoituksen tekemisestä.
Jos et käytä minkään viranomaisen sähköisiä asiointipalveluita, saat viranomaispostin jatkossakin paperipostina. Voit halutessasi ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön myöhemmin.

Viranomaisposti myös yksityisiin digipostipalveluihin – tavoitteena vuonna 2026

Alkuvuodesta 2026 viestit saapuvat kuitenkin vain Suomi.fi-viesteihin. Mahdollisuus valita yksityinen digipostipalvelu tulee käyttöön myöhemmin, kun tarvittava lainsäädäntö ja tekniset ratkaisut ovat valmiit.

Aiheesta muualla
Digitaalisen viranomaisviestinnän ensisijaisuuden toimeenpanohanke, Digi ensin -hanke, 2024–2027 (dvv.fi)