TE- ja KOTO-palveluiden tiedolla johtaminen
- Tehtävät ja palvelut
- Digi- ja tietopalvelut
- Kokonaisarkkitehtuurin hallinta
- Kehittämis- ja projektisalkun hallintapalvelu
- Digitaalinen palveluväylä SDG
- Tietoalusta Mylly
- Työmarkkinatori
- Yleinen avustusjärjestelmä (YA)
- Hallinto- ja kehittämispalvelut
- Hae maksatusta
- Työvoima ja kotoutuminen
- TE-palvelut
- Monialaisten palvelujen tuki
- Kansainvälinen rekrytointi
- Kotoutumisen edistäminen
- TE- ja KOTO-palveluiden tiedolla johtaminen
- Asiakirjajulkisuus ja tietopyynnöt
- Oikaisuvaatimus ja muutoksenhaku
- Tutkimuslupahakemus
Tiedolla johtaminen
Vuodesta 2025 eteenpäin KEHA-keskuksella on uusi lakisääteinen tehtävä arvioida ja seurata työvoimapalveluiden ja -viranomaisten tuloksellisuutta ja toimintaa sekä tuottaa näitä koskevaa tietoa. Tehtävä on sekä kansallinen että alueellinen. Vastaava lakisääteinen tehtävä esitetään KEHA-keskukselle myös kotoutumisen edistämisen osalta.
Vuonna 2023 KEHA-keskuksessa käynnistyi TE- ja KOTO-palveluiden tiedolla johtamisen hanke, jonka tavoitteena on varmistaa, että organisaatiolla on vuoden 2025 alusta alkaen kyvykkyys vastata lainsäädännöstä ja uudesta palvelujärjestelmästä kumpuaviin vaatimuksiin.
KEHA-keskuksen sisäisen organisoitumisen ja yhteistyöverkostojen rakentamisten lisäksi hankkeessa määritetään TE- ja KOTO-palveluiden kansalliset ja alueelliset arviointi- ja seurantaprosessit. Keskitetyn ja yhtenäisin menetelmin toteutetun objektiivisen arvioinnin kautta KEHA-keskus tukee jatkossa mm. työ- ja elinkeinoministeriötä palvelujärjestelmän ohjauksessa.
Lisäksi hankkeessa tuotetaan kunnille ja työvoimaviranomaisille uusi TE- ja KOTO-palveluiden digitaalinen raportointikokonaisuus. Raportoinnin uudistamisen yhteydessä kiinnitetään erityistä huomiota tuotetun tiedon läpinäkyvyyteen ja vertailtavuuteen. Lisäksi hankkeessa käynnistetään työ TE- ja KOTO-palveluiden vaikutusten mittaamisen uudistamiseksi ottamalla käyttöön mm. verottajan tulorekisterin tietoja.
Myös Koto-digi-hankkeeseen sisältyy erillinen tiedolla johtamisen projekti. Koto-digin tiedolla johtamisen projektissa työskennellään sen eteen, että rakenteilla oleva valtakunnallinen kotoutumisen asiakastietojärjestelmä tuottaa tulevaisuudessa systemaattista ja kattavaa seuranta- ja arviointitietoa kotoutumisesta ja sen edistämisestä. Asiakastietojärjestelmä suunnitellaan siten, että se tuo lisäarvoa kotoutumisen seurantaan ja arviointiin kunnallisella, alueellisella ja valtakunnallisella tasolla. TE- ja kotoutumispalveluiden tiedolla johtamisen hanke sekä Koto-digin tiedolla johtamisen projekti tekevät tiivistä yhteistyötä keskenään.